Treceți la conținutul principal

Ziua Națională a Lecturii - Ediția 2023

 


PRIMA PARTE - Mică introducere despre lectură și fișa de lectură


 Atunci când citim cărți, este bine să reușim să notăm undeva câteva idei esențiale despre povestea/cartea citită. Acest lucru ne va ușura căutarea atunci când dorim să ne reamintim dacă am citit cartea și ce subiect dezbate, dar ne va ajuta și la recomandări.

 Indiferent de vârstă, acest pas este foarte important pentru că, în cazul cărților pentru adolescenți și adulți, volumul de informație este unul mult mai mare decât la cărțile pentru copii și ne ajută să ținem minte firul poveștii, mai ales dacă suntem mari devoratori de cărți. Ideal ar fi să notăm, titlul, autorul și editura, rezumatul și în funcție de preferințe, citatul/citatele preferate, cuvinte noi etc.

 Pentru unii dintre noi această activitate, ni se poate părea cunoscută. Suportul pe care se pot nota informațiile enumerate mai sus se numește „Fișă de lectură”. Voi folosiți această metodă?

 În ultimii ani m-am axat mai mult pe promovarea lecturii în rândul copiilor și adolescenților. Chiar dacă ni se pot părea prea ușoare, cărțile pentru copii și adolescenți, pot ascunde în paginile lor învățături atât de profunde și de relevante chiar și pentru noi adulții.

 Anul trecut, am început un mic proiect de promovare a lecturii și de conștientizare a beneficiilor acesteia asupra dezvoltării copiilor.

ȘTIAȚI CĂ…

 1. Poveștile spuse înainte de culcare, precum și în orice alt moment al zilei, contribuie la dezvoltarea creierului copilului, îi dezvoltă acestuia imaginația, îl învață să își exprime emoțiile și fortifică totodată legătura dintre părinte și copil?🧠🗣️

 2. Specialiștii recomandă părinților să citească sau să spună copiilor povești încă de la naștere, chiar dacă bebelușul pare să nu înțeleagă nimic din ce aude?🧑‍🏫🤱

 3. Lectura ajută copilul să se obișnuiască cu sunetele, cuvintele și limbajul, fapt ce îi dezvoltă pe termen lung capacitatea de a citi și de a învăța?🤓

 4. Prin lectură copilul învață diferența dintre bine și rău, dar și pe cea dintre real și imaginar?🎭

 5. Prin lectură, capacitatea de vorbire, de înțelegere, dar și de ascultare a copilului este sporită?🗣️

 6. Prin lectură este cultivată plăcerea de a citi chiar și la vârsta adultă?📚

 7. Lectura îl ajută pe copil să se relaxeze și să adoarmă mai ușor?😴


Sursa foto: @Viațacutreiminuni


 PARTEA A DOUA - Lectura acasă și în societate


 Anul acesta îmi doresc să continui acest proiect și tema ediției 2023 este „Lectura acasă și în societate”.

 Dacă anul trecut mi-am dorit să aflu mai multe despre efectele lecturii asupra voastră și mai ales a copiilor, despre rutina lecturii și despre eficacitatea folosirii fișelor de lectură, anul acesta îmi doresc să intru în profunzimea rutinei de lectură. Aveți o rutină acasă și/sau în societate? Sau vă este greu să vă expuneți în afara casei citind? Cât de importantă credeți că este rutina și cum vedeți voi o societate în care s-ar citii indiferent de loc, față de una căreia îi este rușine să citească în văzul tuturor? 

 Ziua Națională a Lecturii (2023), va fi sărbătorită Miercuri, 15 Februarie. Pentru că tema ediției este „Lectura acasă și în societate”, familia noastră, îmbunătățește colțul de lectură din casă și vom aniversa prin lecturarea unor cărți minunate atât acasă cât și în societate.


 PARTEA A TREIA - CLUB DE LECTURĂ: PRO sau CONTRA?

 Dar ce este un Club de lectură?

 Clubul de lectură este un spatiu cu multiple dotări. Aici, copii de vârste diferite și chiar adolescenți și adulți, pot găsi cărți, reviste și alte activități bazate pe lecturarea cărților și de ce nu, Clubul de lectură poate deveni un loc de socializare pentru cei care îndrăgesc cărțile și lectura.

 Clubul de lectură asigură un mediu prielnic lecturii, este o mică bibliotecă dar chiar mai mult. Atmosfera este mult mai relaxată decât într-o bibliotecă și este bazată pe socializare.

 La clubul de lectură au loc activități asistate pentru promovarea lecturii. Majoritatea cluburilor de lectură au un sistem tip împrumut la domiciliu și activitățile de lectură se încheie cu activități practice și de creație pe baza cărții citite la începutul întâlnirii.

 Provocare: ați participat sau aveți în plan să participați la un club de lectură? 

 La această întrebare aș dori să văd ce credeți despre aceste reuniuni de lectură și dacă sunt de folos, atât din perspectiva adultului, cât și din cea a copiilor!

 Acestea fiind spuse, vă poftim să vă alăturați acestui eveniment și să contribuim împreună la o dezvoltare armonioasă a copilașilor pe care îi avem în grijă fie acasă, fie în societate (la grădiniță, la școală etc.) și să ne spuneți cum veți sărbători. Ne-am bucura tare mult dacă evenimentele și activitățile ar fi comune ( ex. Activitățile noastre să se intersecteze cu ale voastre, sau invers) și albumul zilei să fie cât mai colorat.😊

 Mesagerii Lecturii suntem fiecare dintre noi!




Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cu mămica la povești - Episodul 3

„Ceea ce nu ne omoară, ne face mai puternici” Friedrich Nietzsche           „Zâna Scutecel” actuala „Zanana”... Așa este cunoscută Ana Ivan, cea de-a treia mămică a minusculului meu proiect deși, cu fiecare lună care trece și cu fiecare poveste pe care o primesc pe email, proiectul meu crește și eu cu el.      V ă mărturisesc că Ana, a fost inspirația mea pentru acest blog. M-am regăsit mereu în tot ceea ce scria și mai ales în... „ Viața cu 3 copii și scrisul ca terapie”.      „Sunt Ana (de câte ori mă prezint, în capul meu mereu răsună „ce nume simplu” așa cum cântă Tudor Chirilă într-una din melodiile sale), am 40 de ani, 3 copii, un soț și 2 căței.      Cam așa ne prezentăm la modul general atunci când povestim cuiva de noi, nu?      Dar dincolo de aceste lucruri pe care le am în jurul meu, sunt Ana, un suflet de copil care nu a crescut dincolo de 14 ani, care iubește viața, iubește să scrie de la 8 ani (de când scriam poezii și scenarii de film) și care abia după 35 de ani și-a gă

Cu mămica la povești - Episodul 4

  Din moment ce am devenit mamă de copil special, am ajuns să cunosc multe mame puternice și pe copiii lor luptători. Adevărate minuni pe acest pământ! Două dintre aceste minuni sunt Emilia și fiica ei Agnes, de care v-am mai povestit într-un  articol . Astăzi, vine să vă spună chiar ea povestea și sper să vă ofere și vouă, așa cum mi-a oferit mie, curaj și putere să luptați pentru visul vostru, dar mai ales pentru copilul/copiii voștri. „Îți mulțumesc mult, Ioana, pentru provocarea lansată. Mă simt onorată să răspund cu entuziasm solicitării tale. Să fii mamă de 3 copii și să aduci comunității un plus de valoare, e mare lucru.  Eu sunt Emilia, am 36 de ani, un copil special și un soț ( c-așa-i modelul ♥️♥️♥️), o familie numeroasă minunată și prieteni in multe colțuri ale lumii. De mică am fost atentă la relațiile interumane și extrem de sociabilă. La bază sunt învățătoare, apoi absolventă de Sociologie si un master pe dezvoltare comunitară. Pentru că învățarea nu e niciodată suficien

32 de ani și gândurile mele despre viață

Astăzi, este o zi specială. Se spune că femeile nu trebuie întrebate de vârstă, dar nici ele nu trebuie să o dezvăluie. Am fost de multe ori numită „copilul de 14 ani” chiar dacă eu aveam 20, „copilul cu copii”, „mamă foarte tânără”; nu m-au deranjat aceste afirmații.  Recunosc că în multe chestiuni de viață am fost o grăbită, probabil pentru că am vrut să demonstrez că pot.  Cui? Nici astăzi nu știu.  Mie? Probabil.  Remușcări pentru că m-am grăbit? Da!  Cu toate acestea nu m-am oprit. Am fost mereu persoana care a vrut mai mult de la ea, în primul rând. Dar și persoana care s-a încrezut mult în oamenii care nu au meritat. Am suferit și nu m-am vindecat total, încă. Dar am avut mereu o CREDINȚĂ aparte; iertarea și uitarea vin cu timpul. Nu mă mai grăbesc!  Am învățat că momentele trebuie savurate mai mult și sunt mult mai frumoase când sunt spontane. Pregătirea, programarea, nu se vor plia mereu pe momentul pe care îți dorești să îl trăiești.  Spontan este și acest articol. M-am trez