Treceți la conținutul principal

Un trecut cu miros de hârtie, dar un viitor la îndemâna oricui

   


Eu și cartea

Bibliotecar fiind, am ajuns să cunosc din interior, faimoasa dispută din lumea cărților: cartea tipărită sau audiobook/e-book. Care este cea mai bună variantă? 

 Răspuns: Toate!

Ca bibliotecar nu pot face o astfel de alegere și îmi îndrum elevii să nu o facă nici ei. 

De ce? 

Pentru că toate cele trei variante sunt bune, sunt cărți. Tehnica redării lor este alta. Există și diferențe de accesibilitate și totuși, personal o prefer pe cea tipărită.

Crescând cu cărțile tipărite, atât acasă cât și la școală, în bibliotecile în care mi-am petrecut anii de liceu și studenție, liniștea și mirosul dintr-o bibliotecă cu cărți fizice este de neînlocuit.

În acest an am descoperit și variantele electronice ale unei cărți și știți că vă spuneam că urmează să pregătesc un articol mai complex despre acestea. Nu este acesta articolul, dar tot este un articol care să evidențieze mai bine diferența dintre cartea tipărită și variantele audiobook sau e-book.

Trăim într-o lume care evoluează de la an la an. Există diferențe între cartea fizică și cea electronică, dar aceste diferențe nu pot împiedica ca cele două să existe deopotrivă într-o bibliotecă, iar noi oamenii nu trebuie să fim împărțiți în două tabere. Relevante pentru dezvoltarea noastră sunt ambele și trebuie prețuite.

Dar, după cum spuneam, eu prefer cartea tipărită și am să spun de ce:

·       Este perfectă (pentru mine). Am crescut cu ele și au făcut ca toată formarea mea să se învârtă în jurul lor. Mai mult, mi-am găsit un soț la fel de iubitor de cărți. Copiilor le citim noi, deocamdată. Dar un lucru știu sigur, vorba că un comportament se învață văzând la cei ai casei, este adevărată. 

·       Cărțile în format electronic mă obosesc. De obicei citesc seara înainte de culcare, când copiii și-au primit și ei porția de poveste, o carte în format electronic ar readuce starea de dinainte de povestea copiilor. O stare de oboseală acumulată după toate activitățile și obstacolele pe care le-am avut în acea zi. Prefer să citesc o carte în format electronic, când sunt undeva în tranzit și nu am la îndemână o carte tipărită și doar pentru o informare rapidă. O consider un fel de rezumat al cărții tipărite.

·       Cartea audio am descoperit-o de când am devenit mamă pentru a treia oară, mai exact de aproape doi ani. În vâltoarea problemelor de sănătate ale copilului, pregătind masa sau făcând curățenie, mi s-a părut a fi o altfel de formă de sustragere de la cotidian, dar preferam să aud și altă voce din cauza faptului că nu prea am ieșit din casă. Mă relaxa. Pe de altă parte nu voi face un obicei din a asculta cărțile, deoarece am impresia că îmi limitează imaginația.

·       Și totuși, cartea tipărită aduce toată relaxarea și nu pot renunța la ea pentru că mă odihnește și la propriu și la figurat. Mai mult, mă încadrează în poveste, chiar dacă la prima vedere nu sunt eu nici autorul, nici personajele. Are un fel minunat de-a mă purta prin locuri nemaivăzute și îmi crează sentimente noi. Prin ea, trăirile sunt cât se poate de reale și faptul că vocea mea (chiar și cea interioară) se aude atunci când o citesc, mă ajută să intru cu adevărat în firul poveștii.

 

Vor avea o viață lungă...

 

          Astăzi este și despre ea, despre Editura NICULESCU, editura copilăriei. Zic acestea pentru că atunci când spun NICULESCU, spun carte școlară, cărți de comentarii și teste, dicționare și ghiduri de conversație și călătorie, pe care le-am folosit și le voi folosi în continuare.

          De când au venit pe lume minunile noastre, cărți pentru noi cumpărăm mai rar. Mai degrabă împrumutăm de la biblioteci si de la cunoscuți. Cărțile pentru copii au devenit o oarecare prioritate și la Editura NICULESCU am pus ochii pe cele mai interesante cărți de cultură generală pentru minunile noastre.

          Totuși nu pot încheia acest articol fără să spun că, poate chiar să mă repet: voi continua să folosesc toate cele trei variante de cărți:

1.     Cartea tipărită, pentru că prin ea îmi văd toată viața și încă un infinit de vieți mai pot trăi;

2.     E-book, pentru că se întâmplă ca uneori să fie mai la îndemână;

3.     Audiobook, pentru că este nevoie să mai evadezi din rutină sau pentru că îți dă posibilitatea să faci mai multe lucruri și în același timp o voce nouă să îți țină companie. Aici, am o nouă cucerire care așteaptă să-și spună povestea.

Sursa foto: Editura NICULESCU 

Da, depinde noi cât suntem de deschiși să explorăm și să dăm șansa tehnologiei să ne facă viața mai ușoară, dar să nu uităm de tradiții de trecutul nostru – cartea tipărită.

Îmbrățișări și sănătate!

Acest articol a fost scris pentru SuperBlog 2022

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cu mămica la povești - Episodul 3

„Ceea ce nu ne omoară, ne face mai puternici” Friedrich Nietzsche           „Zâna Scutecel” actuala „Zanana”... Așa este cunoscută Ana Ivan, cea de-a treia mămică a minusculului meu proiect deși, cu fiecare lună care trece și cu fiecare poveste pe care o primesc pe email, proiectul meu crește și eu cu el.      V ă mărturisesc că Ana, a fost inspirația mea pentru acest blog. M-am regăsit mereu în tot ceea ce scria și mai ales în... „ Viața cu 3 copii și scrisul ca terapie”.      „Sunt Ana (de câte ori mă prezint, în capul meu mereu răsună „ce nume simplu” așa cum cântă Tudor Chirilă într-una din melodiile sale), am 40 de ani, 3 copii, un soț și 2 căței.      Cam așa ne prezentăm la modul general atunci când povestim cuiva de noi, nu?      Dar dincolo de aceste lucruri pe care le am în jurul meu, sunt Ana, un suflet de copil care nu a crescut dincolo de 14 ani, care iubește viața, iubește să scrie de la 8 ani (de când scriam poezii și scenarii de film) și care abia după 35 de ani și-a gă

Cu mămica la povești - Episodul 4

  Din moment ce am devenit mamă de copil special, am ajuns să cunosc multe mame puternice și pe copiii lor luptători. Adevărate minuni pe acest pământ! Două dintre aceste minuni sunt Emilia și fiica ei Agnes, de care v-am mai povestit într-un  articol . Astăzi, vine să vă spună chiar ea povestea și sper să vă ofere și vouă, așa cum mi-a oferit mie, curaj și putere să luptați pentru visul vostru, dar mai ales pentru copilul/copiii voștri. „Îți mulțumesc mult, Ioana, pentru provocarea lansată. Mă simt onorată să răspund cu entuziasm solicitării tale. Să fii mamă de 3 copii și să aduci comunității un plus de valoare, e mare lucru.  Eu sunt Emilia, am 36 de ani, un copil special și un soț ( c-așa-i modelul ♥️♥️♥️), o familie numeroasă minunată și prieteni in multe colțuri ale lumii. De mică am fost atentă la relațiile interumane și extrem de sociabilă. La bază sunt învățătoare, apoi absolventă de Sociologie si un master pe dezvoltare comunitară. Pentru că învățarea nu e niciodată suficien

Cu mămica la povești - Episodul 1

    Dragă mamă, mi-a luat ceva timp să ajung să mă țin de promisiune să vin să stau de vorbă cu tine. Trădătorul... Hoțul... Este timpul... Și nu doar al meu. Al multor mame de pe acest pământ.      Poveștile acestui micuț proiect le voi intitula simplu: „Episodul...”.   Astăzi, avem primul episod cu si despre o mamă care dorește să fie mâine, mai bună decât astăzi (care de fapt este visul oricărei mame), doar că ea este fetița, adolescenta, studenta, fiica, prietena, sora și acum soția și mama, care face asta zi de zi, de când se știe. Și tot în același trup se află cea care m-a ridicat și m-a susținut de foarte multe ori.      Dragă prietenă, de vorbă cu tine aș sta nopți întregi. Să ne aducem aminte de copilărie, de filosofia tinereților apuse. Am crescut prea repede, dar mi-ai rămas adânc cuibărită în suflet și în gând. Îți mulțumesc că astăzi, după atâta timp uitat într-un cufăr, ai acceptat să te deschizi și să mă sprijini în urcușul meu.      Mai multe nu mai spun. Sunt lucruri