Treceți la conținutul principal

Suntem și noi părinți de prematur



    Astăzi 17 noiembrie, este marcată Ziua mondială a prematurității. Nu o spun cu bucuria cu care aș spune „La mulți ani!”, ci vreau să contribui cu povestea noastră la conștientizarea acestui fenomen.

    Demersul pentru marcarea acestei zile a început în anul 2010, prin inițiativa Fundației Europene pentru Îngrijirea Nou-născuților. A fost celebrată pentru prima dată în 2011. Prin celebrarea acestei zile se are în vedere creșterea conștientizării asupra riscurilor pe care le implică nașterea prematură. Scopul Zilei mondiale a prematurității este educarea mamelor în vederea diminuării anumitor riscuri care ar putea duce la nașteri premature și determinarea găsirii resurselor financiare pentru dotarea maternităților cu aparatura necesară acestor copii.

    Suntem și noi părinți de prematur, unul luptător. La 13 Ianuarie 2021, am devenit părinți pentru a treia oară. Mult doritul nostru băiat. Născut la 35 de săptămâni, cu o greutate de 2735 g și 51 de cm, avea să se lupte pentru viață încă de la prima lui suflare. La câteva ore de la naștere aveam să aflăm că s-a născut cu o malformație a căilor superioare digestive (atrezie de esofag cu fistulă dublă) și că este în stare destul de gravă. Nu am știut din timpul sarcinii de aceste probleme, deci situația era destul de grea pentru că nici medicii nu se așteptau la complicații.

    Spitalul în care am născut nu avea dotările necesare pentru problema lui, așa că au început demersurile pentru transferul lui. A fost un drum anevoios, birocrația ne omoară.

    Prima operație are loc la o zi de la naștere, fără prea mare succes. Lipsea esofagul, iar plămânii îi erau plini cu lapte în urma încercărilor de hrănire din maternitate. Singura soluție de hrănire era montarea unei gastrostome, medicamentație și alimentație speciale, pentru a curăța plămânii. A fost intubat aproape trei luni și când speranțele deveneau din ce în ce mai mici, a ales viața. Atunci mi-am ținut puiul de om pentru prima dată în brațe, am plâns, de fericire.

    A fost atât de greu și gânduri negre nu ne dădeau pace. Cum să mă întorc eu acasă la ceilalți copii și la soț, fără el, fără mezinul familiei? Dar rugăciunile noastre și ale lor, ale familiei, ale prietenilor și chiar ale necunoscuților, au fost ascultate. Dumnezeu ne-a scos în cale oameni extraordinari și a lucrat prin mâinile lor așa cum numai El o poate face.

    Am ajuns și ziua mult visată, aceea în care Ioan-Alexandru, după un an și jumătate de hrănire printr-o gastrostomă, să poată fi un copil normal. Esofagul a fost reconstruit din propriul lui colon. Recuperarea a fost rapidă și la o săptămână de la operație putea mânca pe gură.

    Astăzi este un voinic! Mai avem multe de recuperat, dar ce a fost mai greu a trecut. A luptat și s-a ținut de viață cum nu am crezut vreodată că o făptură atât de mică și bolnavă o poate face. Și totuși el a fost mare pentru că foarte mulți prematuri cântăresc la naștere sub un kilogram.

    „Ziua Națională a Copilului Prematur din România poate fi marcată de autoritățile administrației publice centrale și locale, precum și de organizațiile neguvernamentale prin organizarea de evenimente dedicate copiilor prematuri”, potrivit art. 2 al Legii 189/2020.

    Un copil prematur are aceleași drepturi ca și un copil născut la termen și perfect sănătos. Părinții de prematuri trebuie să știe că nu sunt singuri în lupta lor. Unul dintre ajutoarele lor este „ARNIS - asociație care are ca misiune îmbunătățirea sănătății nou-născuților îndelung spitalizați din România prin proiecte de prevenție, informare și educare a societății civile privind nașterea înainte de termen”.

    Dragi prematuri, vă suntem alături și sunt sigură că în fiecare an, ajutorul pentru voi va fi din ce în ce mai consistent, în așa fel încât să primiți la timp îngrijirile necesare. Sunteți speciali pentru că voi țineți lumea.

    Dragi părinți de prematuri, nu sunteți singuri. Ca voi au fost și vor mai fi. Rămâneți uniți și căutați să obțineți tot ce este mai bun pentru puii voștri. Iubiții, cântați-le și vegheați cât se poate de mult asupra lor; povestiți-le despre familia care îi așteaptă acasă, despre lumea și natura care ne înconjoară. Dați-le șansa să vă cunoască și rămâneți lângă ei atâta timp cât va fi nevoie.

    Cu drag, un tată și o mamă de prematur!

  

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Cu mămica la povești - Episodul 3

„Ceea ce nu ne omoară, ne face mai puternici” Friedrich Nietzsche           „Zâna Scutecel” actuala „Zanana”... Așa este cunoscută Ana Ivan, cea de-a treia mămică a minusculului meu proiect deși, cu fiecare lună care trece și cu fiecare poveste pe care o primesc pe email, proiectul meu crește și eu cu el.      V ă mărturisesc că Ana, a fost inspirația mea pentru acest blog. M-am regăsit mereu în tot ceea ce scria și mai ales în... „ Viața cu 3 copii și scrisul ca terapie”.      „Sunt Ana (de câte ori mă prezint, în capul meu mereu răsună „ce nume simplu” așa cum cântă Tudor Chirilă într-una din melodiile sale), am 40 de ani, 3 copii, un soț și 2 căței.      Cam așa ne prezentăm la modul general atunci când povestim cuiva de noi, nu?      Dar dincolo de aceste lucruri pe care le am în jurul meu, sunt Ana, un suflet de copil care nu a crescut dincolo de 14 ani, care iubește viața, iubește să scrie de la 8 ani (de când scriam poezii și scenarii de film) și care abia după 35 de ani și-a gă

Cu mămica la povești - Episodul 4

  Din moment ce am devenit mamă de copil special, am ajuns să cunosc multe mame puternice și pe copiii lor luptători. Adevărate minuni pe acest pământ! Două dintre aceste minuni sunt Emilia și fiica ei Agnes, de care v-am mai povestit într-un  articol . Astăzi, vine să vă spună chiar ea povestea și sper să vă ofere și vouă, așa cum mi-a oferit mie, curaj și putere să luptați pentru visul vostru, dar mai ales pentru copilul/copiii voștri. „Îți mulțumesc mult, Ioana, pentru provocarea lansată. Mă simt onorată să răspund cu entuziasm solicitării tale. Să fii mamă de 3 copii și să aduci comunității un plus de valoare, e mare lucru.  Eu sunt Emilia, am 36 de ani, un copil special și un soț ( c-așa-i modelul ♥️♥️♥️), o familie numeroasă minunată și prieteni in multe colțuri ale lumii. De mică am fost atentă la relațiile interumane și extrem de sociabilă. La bază sunt învățătoare, apoi absolventă de Sociologie si un master pe dezvoltare comunitară. Pentru că învățarea nu e niciodată suficien

Cu mămica la povești - Episodul 1

    Dragă mamă, mi-a luat ceva timp să ajung să mă țin de promisiune să vin să stau de vorbă cu tine. Trădătorul... Hoțul... Este timpul... Și nu doar al meu. Al multor mame de pe acest pământ.      Poveștile acestui micuț proiect le voi intitula simplu: „Episodul...”.   Astăzi, avem primul episod cu si despre o mamă care dorește să fie mâine, mai bună decât astăzi (care de fapt este visul oricărei mame), doar că ea este fetița, adolescenta, studenta, fiica, prietena, sora și acum soția și mama, care face asta zi de zi, de când se știe. Și tot în același trup se află cea care m-a ridicat și m-a susținut de foarte multe ori.      Dragă prietenă, de vorbă cu tine aș sta nopți întregi. Să ne aducem aminte de copilărie, de filosofia tinereților apuse. Am crescut prea repede, dar mi-ai rămas adânc cuibărită în suflet și în gând. Îți mulțumesc că astăzi, după atâta timp uitat într-un cufăr, ai acceptat să te deschizi și să mă sprijini în urcușul meu.      Mai multe nu mai spun. Sunt lucruri